Pasaport almak için Sıkça Sorulan Sorular

 1- Pasaport Randevusu Nasıl Alınır?

Alo 199 Çağrı Merkezinden veya Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü https://randevu.nvi.gov.tr web adresi üzerinden alınır.
2- Pasaport Başvurusu Nereye Yapılır?

Standart kullandığımız Pasaportlar randevulu veya randevusuz olarak yurt içinde İl Nüfus ve Vatandaşlık Müdürlüklerine Yapılır.

Hususi ve hizmet damgalı pasaportlar için ise İl ve İlçe Nüfus Müdürlüklerine yapılır. Hususi ve hizmet damgalı pasaport sahibi yurt dışında ise dış temsilciliklere yapılır.

 

3-Umuma Mahsus Pasaport Başvurusu İçin Gerekli Belgeler Nelerdir? 

  • T.C. kimliği, nüfus cüzdanı veya geçici kimlik belgesi,
  • Son altı ayda çekilmiş bir adet biyometrik fotoğraf-fotografçınıza belirtiniz-,
  • Anne/Baba/Yasal vasilerin olamadığı durumlarda engelli veya ergin olmayan kişiler için Muvafakatname-Noterden temin edilecektir-,
  • Eğitim hayatına aktif devam eden Öğrencilerin harçsız pasaport başvurusunda “Öğrenci Belgesi” istenecektir. -Başvuru esnasında sistemde öğrencilik durumunun doğrulanması halinde belge talep edilmeyecektir.-
  • Başvuru öncesinde pasaport defter ve harç bedelinin ödenmelidir. -Ödeme bilgileri sistem üzerinden görüntülendiğinden başvuru esnasında ayrıca makbuz/dekont talep edilmeyecektir.-
  • Varsa eski pasaportlar -Daha önceden alınmış ve iptal edilmemiş pasaportların başvuruda getirilmesi gerekmektedir.-

4- Harçsız Umuma Mahsus Pasaport Kimlere Düzenlenmektedir?

  • Eğitim hayatı devam ediyor olup, 25 yaşını doldurmamış öğrencilere,
  • Yurtdışına öğrenim için gideceklere,
  • Uçuş Ekibi Personeline,
  • Kültürel, ticari veya sosyal bir hizmet için veya yüksek lisans ve doktora öğrenimi görmek isteyen ve Milli Eğitim Bakanlığının Onayı  ile yurtdışına gidenlere,
  • Spor, gezi, kültürel, ticari ve sosyal bir hizmet için Rektörlük, Dekanlık, Meslek Yüksek Okulu Müdürlüğü izni ile yurtdışına gidenlere verilir.

5- Pasaport Defter ve Harç Bedeli Ne Kadardır?

* Belirtilen miktarlar 2019 yılı için geçerli olup, her yıl Hazine ve Maliye Bakanlığınca güncellenmektedir.

Süre Harç ** Defter Toplam
6 Ay 170,00 TL 133,50 TL 303,50 TL
1 Yıl 248,40 TL 133,50 TL 381,90 TL
2 Yıl 405,50 TL 133,50 TL 539,00 TL
3 Yıl 575,90 TL 133,50 TL 709,40 TL
4-10 Yıl 811,60 TL 133,50 TL 945,10 TL

**Hususi ve Hizmet Damgalı Pasaportlar harç bedelinden muaftır.

 

6- Pasaport Defter ve Harç Bedeli Nereye Ödenir?

Pasaport defter ve harç bedeli; vergi dairesi müdürlüklerine, PTT Şubelerine, anlaşmalı bankalara veya Gelir İdaresi Başkanlığına ait https://ivd.gib.gov.tr internet adresi üzerinden ödenebilmektedir. (Ödeme bilgileri sistem üzerinden görüntülendiğinden başvurularda ayrıca makbuz/dekont talep edilmemektedir.)

 

7- Pasaportlarda Kullanılacak Fotoğraf Nasıl Olmalıdır?

“Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Makinede Okunabilir Seyahat Belgeleri Standartları (MRTD)” ve eklerine uygun olarak son altı ay içerisinde yüz tamamen görünür şekilde ön cepheden çekilmiş, 50mmx60mm ebatlarında, gözler açık konumda alın, yüz, çenenin açık olduğu ve renkli cam ya da güneş gözlüğü kullanılmayan yüz biyometrisinin tespit edilebildiği fotoğraflar kabul edilmektedir. Fotokopi, bilgisayarda çoğaltılan veya biyometrik olmayan fotoğraflar kabul edilmemektedir.

8- Muvafakatname Nedir?

Ergin olmayan ve kısıtlıların pasaport alabilmeleri için, yasal temsilcileri tarafından noterler ve dış temsilciliklere düzenlettirilen belgedir.

 

9- Boşanma Durumlarında Anne ve Babanın Her İkisinin de Muvafakatı Gerekir mi?

Ergin olmayan çocukların velayeti mahkeme kararı ile kime verilmiş ise o kişinin muvafakatı yeterlidir.
10- Çocuklar İçin Her Pasaport Başvurusunda Yeni Muvafakatname Düzenlenmesine Gerek Var mı?

Her pasaport başvurusu için yeni muvafakatname düzenlenmesi gerekmektedir.
11- Dış Temsilciliklerce Düzenlenen Muvafakatname ve Öğrenci Belgesi Hangi Şartlarda Kabul Edilir?

Dış Temsilciliklerce onaylanan öğrenci belgeleri ile düzenlenen muvafakatname ve vekâletnameler, başvurunun alınacağı başvuru merkezinin resmi e-postasına ya da faksına ilgili Dış Temsilciliklerce gönderilmesi veya başvuru sahiplerince aslının ibraz edilmesi halinde kabul edilmektedir.

 

12- Öğrenci Belgesi Nereden Alınır?

Öğrenim görülen kurumlardan veya e-devlet kapısı üzerinden alınabilir. (Başvuru esnasında sistemde öğrencilik durumunun doğrulanması halinde belge talep edilmemektedir.)

 

13- Yurtdışında Eğitim Gördükleri Kurumlarca Düzenlenen Öğrenci Belgeleri Hangi Şartlarda Kabul Edilir?

Yurtdışında öğrenim görülen kurumlardan alınan öğrenci belgelerinin; apostil edilmiş veya dış temsilcilikçe onaylanmış aslının, yeminli tercüman tarafından yapılan noter onaylı Türkçe tercümesi kabul edilir.
14- Öğrenimini Donduran Kişiler Öğrencilik Haklarından Faydalanarak Pasaport Alabilirler mi?

Öğrenimini donduran kişiler, pasaport başvurularında öğrencilere tanınan haklardan faydalanamazlar.
15- Hususi/Hizmet Damgalı Pasaport Talep Formu Nereden Temin Edilir?

https://randevu.nvi.gov.tr adresi üzerinden temin edilir.

 

16- Pasaportun Süresi Uzatılabilir mi?

Pasaportlarda süre uzatımı yapılmamakta olup, her başvuruda yeni pasaport düzenlenmektedir.
17- Pasaportlar Başvuru Yapıldıktan Kaç Gün Sonra Teslim Edilir?

Pasaport başvurusu yaptıktan sonra 2 iş günü içerisinde kişiselleştirilen pasaportlar en fazla; il merkezlerine 3 iş günü, ilçe merkezlerine 4 iş günü ve köylere 7 iş günü içerisinde teslim edilir.
18-Pasaport Başvuru ve Teslim Süreci Nereden Takip Edilir?

Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünün https://randevu.nvi.gov.tr adresi, e-Devlet uygulaması veya ALO 199 (Çağrı Merkezi) üzerinden takip edilebilir.

 

19- Pasaportlar Kimlere Teslim Edilir? 

​Ergin kişilerin pasaportları kendisine ya da kendisi dışında başvuru esnasında belirlediği kişiye teslim edilir. Ergin olmayan ve kısıtlıların pasaportları ise; veli, vasi, kayyum ya da bunların başvuru esnasında belirlediği kişiye teslim edilir.

 

20- Adrese Teslim Edilemeyen Pasaportlar Nereden Alınabilir?

Adrese teslim edilemeyen pasaportlar 10 gün PTT şubesinde bekletilmekte olup,  bu süre içerisinde de teslim alınmaması halinde, müracaat esnasında belirtilen başvuru merkezine teslim edilmektedir.
21- Pasaportun Kaybedilmesi Halinde Yapılması Gereken İşlem Nedir?

Yurtiçinde İl veya İlçe Nüfus Müdürlüklerine, yurtdışında ise dış temsilciliklere bildirimde bulunulması gerekmektedir.
22- Kayıp Olarak Bildirilen Pasaport Bulunduğunda Ne Yapılması Gerekir?

Yurtiçinde İl veya İlçe Nüfus Müdürlüklerine yurtdışında ise Dış Temsilciliklere başvuru yaparak gerekli güncelleme işlemi yapılması gerekmektedir.
23- Pasaport Alındıktan Sonra Kimlik Bilgilerinde Değişiklik Olması Halinde Pasaportun Yenilenmesi Gerekir mi?

Pasaport alındıktan sonra kimlik bilgilerinde değişiklik olması durumunda, pasaportun yenilenmesi gerekmektedir.
24- Bulunan Pasaportlar İçin Ne Yapılması Gerekir?

Yurtiçinde İl veya İlçe Nüfus Müdürlüklerine, yurtdışında ise dış temsilciliklere teslim edilmesi gerekmektedir.
25- Pasaport Başvurusunda Eski Pasaporttaki Vize/Oturum İzni Bulunan Sayfalar İptal Edilir mi?

Başvuruda ibraz edilen eski pasaportlar, vize veya oturum izni bulunan sayfaları iptal edilmeden hamiline teslim edilir.
26- Çocuklar Anne ya da Babanın Pasaportuna Kaydedilebilir mi?

Pasaportlarda refakat hanesi bulunmamakta olup, her kişi için ayrı pasaport düzenlenmektedir.

27- Anne ve Babanın Başvuruya Gelemediği Durumlarda Çocukların Pasaport Başvurusu Nasıl Yapılır? 

Çocukların ergin bir kişinin refakatinde başvuru yapması gerekmektedir. Çocuklara pasaport düzenlenmesine dair yasal temsilcilerin muvafakatnamesi ile başvuruya gelecek kişinin çocukların pasaport başvurusuna ilişkin iş ve işlemleri yürütebilmesi için anne veya babadan herhangi biri tarafından verilmiş vekaletname ibraz etmesi gerekmektedir.

28- Devam Eden Boşanma Davası Sürecinde Çocukların Pasaport Başvurusu Nasıl Yapılır?

Mahkemece velayete dair ara karar verilmiş ise; geçici velayetin verildiği ebeveyn tarafından başvuru yapılır. Mahkemece velayete ilişkin ara karar verilmemiş ise; ebeveynlerin birlikte başvuru yapmaları gerekmektedir.